Goda nyheter: Ett stort framsteg för hållbart fiske i världen

Walmart, den amerikanska detaljhandelsjätten som anses vara världens största, har beslutat att deras eget varumärke av konserverad tonfisk från och med förra månaden enbart ska innehålla fisk som fångats på ett hållbart sätt. Bolaget hade det som mål men räknade med att det var något som skulle ske först om fem år.

Så här skriver Walmart på sin hemsida: "As of July 2020, achieving a key aspect of our original goal years in advance, Walmart is moving to source its U.S. stores Great Value canned tuna as either Marine Stewardship Council (MSC)-certified or, based on supplier reports, from a time-bound Fishery Improvement Project (FIP) actively working toward certification.

The MSC Fisheries Standard has three core principles every fishery must meet: sustainable fish stocks, minimal environmental impact and effective fisheries management." "This milestone could serve as a first step to influence global practices around sustainable seafood, with Great Value canned tuna setting a roadmap for other brands to show how they can be part of creating positive change."

Organisationen Conservation International har lovordat Walmarts beslut och ser det som en mycket stor seger för hållbart fiske i haven men också för stärkandet av mänskliga rättigheter i världen. Läs mer om nyheten genom att klicka på nedanstående bild. Daniel Mendoza

Foto: av artifirsov, Adobe Stock Många bäckar små.

Jag hoppas du vill stödja detta viktiga arbete med spridning av positiva nyheter. Det tar inte många sekunder och en tia är bättre än ingenting. Så om du önskar hjälpa mig med att sprida fler positiva artiklar som ger hopp och framtidstro gör du det bäst genom en Swishinsättning till: 0702200945 eller till Bankgiro: 180-0531 (GNM Publishing Group AB). Tack! 💕

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

© 2023 by D. Proudly created with Wix.com